Retur och byte
Ångerrätt, produktgaranti och öppet köp
Ångerrätt
När du handlar på Lekkamrat har du 14 dagars ångerrätt i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Ångerfristen börjar löpa den dag du eller någon i ditt ställe mottar produkten.
Ångerrätten gäller inte för varor som tillverkats enligt dina anvisningar eller som på annat sätt anpassats efter dina önskemål eller på produkter som av hygienskäl inte kan återlämnas om dess försegling brutits. Om en vara har plomberats eller förseglats på annat sätt får du inte bryta förseglingen om du vill utöva din ångerrätt.
Om du vill utöva din ångerrätt ska du följa instruktionerna som återfinns på denna standardblankett för utövande av ångerrätt som Konsumentverket tagit fram, du hittar den här.
Vid utövande av ångerrätten betalar du returfrakten. Varan ska skickas i retur inom 14 dagar räknat från det datum meddelande om utövande av ångerrätt lämnades till Lekkamrat. Varan ska skickas väl emballerad i gott skick. Om varan inte returneras i godtagbart skick har Lekkamrat rätt att göra ett värdeminskningsavdrag.
Produkter i försämrat skick
Om produkten har använts mer än vad som krävs för att du ska kunna fastställa dess egenskaper och funktioner, förbehåller vi oss rätten att göra ett skäligt prisavdrag motsvarande värdeminskningen som uppstått i samband med hanteringen. Värdeminskningen bedöms från fall till fall. Om produkten inte kan returneras i ett oförändrat skick behöver du omgående kontakta kundservice som bedömer om en retur kan göras.
14 dagars öppet köp vid obruten förpackning
När du handlar hos Lekkamrat har du rätt att returnera en oöppnad produkt inom 14 dagar och få produktkostnaden återbetald.
Öppet köp gäller och ger dig alltså rätt att skicka tillbaka en vara upp till 14 dagar efter ditt köp, så länge produkten inte är skadad och ligger i oöppnad originalförpackning. Produkter utan förpackning kan också returneras inom 14 dagar så länge alla etiketter, klistermärken, o.s.v. är intakta och fortfarande sitter fast på produkten. Varan måste returneras i samma skick som du fått den och får inte ha använts.
Du är själv skyldig att betala kostnaden för returfrakten om du vill utnyttja din rätt till öppet köp.
Så returnerar du en vara
Nedan följer instruktioner om hur du returnerar din köpta produkt, för att din ångerrätt eller rätt till öppet köp ska gälla.
Budbee
Returnera en vara genom att följa dessa steg:
- Lägg tillbaka varan du vill returnera i dess originalförpackning. Försegla paketet noggrant.
- Boka en retur via Budbees app eller genom att kontakta oss. Du väljer själv vilken dag du vill att ditt paket ska hämtas upp. Budbee fäster en returetikett på paketet vid upphämtning. Det medföljer inte en returetikett i ditt paket.
Du får pengarna tillbaka senast 14 dagar efter att vi har mottagit paketet.
Postnord
Returnera en vara genom att följa dessa steg:
- Lägg tillbaka varan du vill returnera i dess originalförpackning. Försegla paketet noggrant.
- Fäst den medföljande returfraktsedeln ovanpå den gamla fraktsedeln. (I vissa leveranser medföljer ingen retursedel. Då behöver du först kontakta kundservice som skickar ut en retursedel till dig via mejl.)
- Lämna in paketet på ett PostNord-ombud eller boka upphämtning av paketet i PostNord-appen eller via PostNords hemsida. Spara kvittot som returbevis.
Du får pengarna tillbaka senast 14 dagar efter att vi har mottagit paketet.
Returavgift
Nedanstående returavgifter tas ut när du utnyttjar din ångerrätt eller rätt till öppet köp:
- Smått och mellanstort gods (paket med vikt under 20 kg) – 99 kr.
- Skrymmande gods (paket med vikt över 20 kg) – 249 kr.
- Övrigt gods (varor som levererats på pall) – 399 kr.
Om du vill returnera fler produkter, såsom leksaker och en studsmatta (dvs. vara över 20 kg) så är det alltid den dyraste returavgiften som skall debiteras.
Det är du som kund som har ansvaret för att dina returvaror lämnas in till vald transportör på ett korrekt sätt. Notera därför paketets kolli-ID när du skickar paketet från ditt ombud, och be om ett kvitto om du inte får ett.
Returfraktkostnaden dras av automatiskt från ditt återbetalningsbelopp. Om du ångrar ditt köp och önskar returnera hela din order ska du kontakta kundservice inom 14 dagar efter du eller någon i ditt ställe har mottagit din order och meddela att du önskar ångra ditt köp. Om du valde det billigaste fraktalternativet vid köpet får du även fraktkostnaden du betalade vid köptillfället återbetalad. Om du returnerar delar av din order, eller inte kontaktar oss förrän efter 14 dagar, återbetalas fraktkostnaden inte.
Önskar du att neka ditt paket hos ombudet måste du kontakta vår kundservice innan detta görs för att inte bli debiterad avgiften för ej utlöst order.
Om produkten är skadad, om du inte har fått din retursedel eller om du har några andra frågor, kan du alltid kontakta oss via vår kundservice.
Reklamation
När du handlar hos Lekkamrat har du 1 års garanti på alla produkter, och 3 års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen. För varor med digitala delar är reklamationstiden tre år eller den längre tid som avtalet löper.
Produktgarantin omfattar endast tillverkningsfel som fanns när du fick produkten. Ursprungliga fel måste kunna uppvisas för och bekräftas av Lekkamrat, för att produktgarantin ska gälla. Produktgarantin innebär att du, beroende på situationen, kan erbjudas en kostnadsfri reparation, ny produkt eller reducering av originalpriset. Produktgarantin gäller inte om vi inte kan hitta felet hos produkten, eller om du själv har orsakat skadorna.
Om du vill göra en reklamation och/eller göra produktgarantin gällande, vänligen kontakta vår kundservice. Vi kommer att be dig att skicka en beskrivning av produktens fel och bildmaterial som tydligt bevisar felet, så att vi kan hjälpa dig vidare i processen. Eventuell återbetalning kommer att ske så snart som möjligt efter att vi har mottagit och registrerat den defekta produkten på vårt lager.
Lekkamrat betalar givetvis kostnaden för returfrakten om du gör produktgarantin eller reklamationsrätten gällande.